728 x 90
Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan Tempah Tapak Iklan

Thursday, September 19, 2013

arwah nenek saudaraku...

bismillah..

just now... aku buka phone and baca whatsapp.. message sender sent around 1934 pm... nenek saudara aku dah meninggal dunia.. aku panggil arwah dengan gelaran (mok su nab).. my arwah nenek sedara ni dah berusia dan nyanyuk juga..i don't know what i'm feel... it's empty... aku tak terkejut and aku pun tak rasa sedih... i mean cry... and i don't... or maybe i'm not too close to her..  aku cuma sedikit rasa terkilan... hari raya haritu aku xpergi rumah arwah.. i don't know why and i don't remember why i don't go?? what i'm thinking now = will people feel sad when i'm also follow her?? cause i'm not the type that close to everybody..  sedangkan arwah well known to everybody.. her kindhearted feeling.. that everyone well known.. dia punya jasa pada sesetengah orang and also for my family..

throwbacktime....

aku tidak punya ingatan yang kuat bersama arwah.. cuma yang aku ingat-ingat.. dulu-dulu ketika umurku masih muda dan comel.. aku sering kerumahnya dan bermain buaian besi.. hal itu kerana hanya rumahnya saja punya buaian untuk aku dan kawan-kawan sepermainanku bermain.. dulu rumahnya juga punya angsa atau itik yang kacak-kacak dan aku juga sudah ingat-ingat lupa... tapi perkara yang paling aku ingat...dia tidak pernah lupa bagi kami adik-beradik duit zakat... al-maklumlah kami bukanlah dari keluarga yang senang.. tambah-tambah lagi my siblings termasuk aku masih study... especially kakak2 aku yang ketika itu sedang belajar di universiti.. zakat yang diberi seolah memberikan kegembiraan buat kami semua.. dan setiap tahun jugalah kami akan menunggu-nunggu saat arwah datang ke rumah kami untuk menyerahkan duit zakat... it was a childhood memory that i'll never forget and disappeared from this mind...

bila tibanya syawal pula..rumahnya jua kami tuju di pagi raya.. pelbagai juadah yang disediakan.. itu bukan lah hal yang menyeronnokkan buat aku.. yang paling aku tunggu-tunggu ketika kaki melangkah keluar dari pintu rumahnya dan saat tangan ku dihulur untuk mendapatkan duit raya darinya... duit raya darinya bukanlah datang dari dalam sampul raya tetapi dari tangannya dimana aku boleh melihat nilai ringgitnya... ketika itu.. kekadang itu aku masih lagi bergurau dengannya supaya menambahkan nilai ringgit yang diberi.. rm1 yang ditambah sudah cukup membahagiakan hati.. tapi itu suatu ketika dahulu... ketika aku masih lagi kecil dan tidak kenal erti malu.. sehinggalah bila aku menginjak alam remaja dan gagal menonjolkan diri dalam kecemerlangan akademik aku menjadi semakin malu dan keterujaan ku untuk mendapatkan duit raya darinya jua semakin hilang.. kekadang itu bila ibuku memaksa aku kerumah arwah nenek saudara ku aku memberi jutaan alasan untuk menjengaknya... kekadang itu aku merajuk dulu dan akhirnya aku melangkah jua kaki kerumahnya... cuma raya ini,, dan hari raya akan datang aku tidak akan ketemu lagi satu-satunya nenek saudara aku itu.. betapa ruginya aku... sepertimana aku tidak jua sempat melihat arwah datuk saudaruku(pok su mat) buat kali terakhir...

arwah sudah berusia dan juga sudah semakin tidak mengenali siapa aku... siapa dia ... dan siapa mereka yang berjumpa dengannya... arwah mendapat penyakit nyanyuk... keadaan kesihatannya aku dengar dari ibuku.. pelbagai cerita yang menimbulkan gelak tawa dan simpati buatnya... anak-anak arwah semuanya berjaya dan ada dalam kalangannya jua punya perniagaan yang boleh dibanggakan.. oleh kerana suami arwah sudah meninggal iaitu abang kepada arwah datuk ku.. maka, anak-anaknya yang mengambil alih menjaga arwah.. arwah akan berulang alik dari rumahnya ke setiap rumah anak2 nya dan tinggal bersama mereka... dan kini arwah nenek saudaraku sudah kembali buat selama-lamanya... bukan dirumahnya jua bukan dirumah anak-anaknya tapi kembali ketempat yang paling jauh di mana aku, keluarganya mahupun sesiapa saja tidak boleh berhubung lagi.. dan sekarang aku mula terasa seperti ada sesuatu yang hilang :'(


semoga arwah mok su nab ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman... Aamiin...
 Alfatihah...



love,
teamoHada
#resepi #cooking try#precious food# 100 days 11 ogos 2014 100 days 16 february 2015 20-an Action songs advertising ALPHABET RECOGNITION AMAZON Art and craft award Baby Milestones baby photo Bandung BECE Ben ashaari bencana a.k.a musibah best place to visit KELANTAN BIRTHDAY PARTY bisnessbyIstanaSyurga bisnessonline BLOGLIST DAN SEGMEN breasfeeding tips brownies children assessment children milestones children performance children safety children trip and visit children with special need=gifted Cinta Malaysia Sayang Kelantan cognitive development contest dan contest DramaTv English Language foodhunters Future Teacher GIVEAWAY greenandredtea greenteathailand hand eyes recognition Hari Rabu hilang# sukar jejaki lagi# dicuri# lalai# holiday a.k.a makan angin :) homeschooling INDONESIA kegemaran saya Ketam kid songs KIDS ACTIVITY KIDS PROJECT KIDS TOYS Kota Bharu Kelantan Kunak lagu+lirik lesen kereta LESSON PLAN Lets learn "BAHASA MELAYU" letters Madinah makanan bercengkerang Makkah Malay songs Maruku mimpi BESAR movie musim panas nephew+niece+children nothing just to say NURSERY NURSERY RHYMES one destination. parenting tips parents teacher relationship party themem Barbie theme PLANE TICKET pools and waterfun PRESCHOOL Princess sofia themem Pink theme PTPTN public transportation puisi+poem+whatsoeverlah Quotes of the Week Ramadhan redteathailand Resepi sos Mangga Resepi sos nyonya REVIEW RINDU SABAH saya jual secret recepi segmen agama sensory skills services Singapore SOS MANGO specialcare SPORT&OUTDOOR SSPN Tawau teaching skills teman+sahabat tengah marah tips+petua+amalan=tindakan toddlers TV SHOW UMRAH water play WRITING SKILLS