Program ini mula ditawarkan pada tahun 1997 dengan pengambilan seramai 83 pelajar, program ini merupakan
program yang pertama di Malaysia yang bertujuan menyediakan pendidikan dan latihan profesional kepada mereka yang
ingin menjadi pendidik peringkat awal kanak-kanak, atau mereka yang sudah berkecimpung dalam bidang pendidikan awal
kanak-kanak dan ingin mendapat latihan profesional di peringkat Sarjana Muda. Sehingga kini program ini telah
mengeluarkan seramai 265 graduan. Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Awal Kanak-Kanak ini telah diiktiraf oleh Jabatan
Perkhidmatan Awam sebagai setaraf dengan Ijazah Sarjana Muda Kepujian dari universiti-universiti tempatan bagi maksud
lantikan ke jawatan yang bersesuaian dalam Perkhidmatan Awam. Pada sesi 2007/2008 terdapat 224 pelajar yang
mengikuti program ini.
This programme was first established in 1997 with the intake of 83 students. It is the first programme of its kind in Malaysia that
aims to provide education and professional training for those who are interested to be educators of Early Childhood Education, or for those
who are aspiring to obtain professional training in the Bachelor level. To date, the programme has produced 265 graduates. Bachelor of
Early Childhood Education is recognized by the Civil Service Department (Jabatan Perkhidmatan Awam) as equivalent to other Bachelor
programmes of other local universities for suitable employment in the civil service. In the 2007/2008 session, 224 students signed up for the
programme.
Matlamat Program:
Programme Goals:
Menghasilkan bakal pendidik yang berwibawa dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak dan mampu berkhidmat sebagai
pembimbing, penasihat atau pengusaha dalam sektor perkhidmatan yang berkaitan.
Produce educators who are competent in the field of early childhood education and who are able to serve as counselors, advisors or
managers in the relevant service sector.
Hasil Pembelajaran Program
Learning Outcomes of the Programme :
1) Menguasai kefahaman yang tinggi terhadap aspek perkembangan dan amalan pendidikan awal kanak-kanak;
Master a high level of understanding of aspects of the development and practice of early childhood education
2) Menggunakan pengetahuan dan kemahiran dalam teknologi pengajaran dan pengurusan untuk pusat
perkembangan pendidikan awal kanak-kanak;
Use the knowledge and skills in instructional technology and management in centres for the development of early childhood
education.
3) Mengaplikasikan kemahiran pendidikan awal kanak-kanak dalam melaksanakan tanggungjawab sosial terhadap
komuniti;
Apply the skills of early childhood education with social responsibility to the community;
4) Mengamal etika profesional dan tanggungjawab moral dalam melaksanakan tugas berkaitan dengan pendidikan
awal kanak-kanak;
Practice professional ethics and moral responsibility in carrying out tasks related to early childhood education
5) Berkomunikasi secara berkesan, berupaya memimpin dan melaksanakan kerja berpasukan sebagai penjaga dan
pendidik kanak-kanak;
Communicate effectively, show leadership, and engage in teamwork as guardians and educators of children.
6) Menggunakan pemikiran kritikal dan kreatif dalam membuat keputusan dan menyelesaikan masalah;
Display criticaland creative thinking in making decisions and solving problems.
7) Menguruskan maklumat dalam menjalankan tanggungjawab sebagai pendidik awal kanak-kanak dan mengamalkan
pembelajaran sepanjang hayat;
Manage information in the exercise of responsibility as early childhood educators and practice of lifelong learning
8) Menggunakan kemahiran dan keusahawanan dalam melaksanakan tugas sebagai bakal pendidik atau pengusaha
taman asuhan/didikan kanak-kanak.
Use relevant s